måndag 16 januari 2012

Min Vintage 3

Min egen vintagestil har utvecklats på olika sätt. Det började redan på gymnasiet, då jag köpte ganska spretigt, jag gillade höga jeans och vita t-shirts med tryck. Men jag gillade även blommigt och kjolar. Och lite mer formlöst och luftigt. Det var ganska svårt att kombinera. Jag gillade starka färger, mycket mönster. Då hittade jag 60-talet. Jag älskar A-linjeformen på klänningarna och jag gillade att blanda upp det med det jag hade. Det mesta jag köpte var från Old Touch och det var det som var billigt och passade ganska bra och det jag tyckte var fint.

Men jag har aldrig haft en enda stil, jag har alltid varit spretig. Jag vet inte hur många gånger Kalle och Beate fått övertyga mig att inte köpa den där pucci-mönstrade overallen i polyester från 70-talet eller den där konstiga väskan som knappt går att bära. Så från att på gymnasiet gilla 60-talsklänningar började jag efter gymnasiet gå mer mot att gilla nyare kläder, fast med en liten blinkning mot andra tider. Även där var det spretigt.

När jag sedan började med bloggen började jag förstå hur mycket jag faktiskt gillade dessa konstiga klänningar med mönster som var äldre än mig själv. Garderoben går mer och mer mot vintage, jag köper mindre och mindre nytt. Undrar var jag står om 3 år från nu? Om jag börjat blir mer autentiskt klädd i vintage, eller om jag fortsätter mixa. I vilket fall kommer det nog alltid finnas vintage med i bilden! Här är ett inlägg jag skrev om vintage 2010, där jag skrev att det var 50-50 mellan vintage och nytt i min garderob, så det går mer och mer åt vintagehållet just nu.

Hur ser er vintagehistoria ut?

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att få ta del av din vintagehistoria. Tänk så mycket ens smak kan utvecklas bara under några år. Jag kanske skriver ett liknande inlägg själv någon dag.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du har så fantastiskt bra uppslag! Intressanta inlägg... Jag själv har väl adrig tänkt på hur mycket nytt kontra begagnat som finns i garderoben. För några år sedan var det iallfall övervägande vintage. Jag önskar att jag kunde ta tag i mitt viktproblem och komma i alltihop igen. Men jag bara har inte energin eller den verkliga lusten. Och det måste man ju ha.
    Nuförtiden är jag överlycklig i flera veckor om jag lyckas hitta en vintageklänning som jag kan få igen, vintage i stora storlekar kan vara mycket svårt.
    Så det blir till att köpa det som behövs nytt faktiskt. Dels är det också för att jag blivit latare och inte orkar sy själv eller leta tillräckligt mycket. Dels är det för att jag har blivit bekväm i var jag ska hitta nya kläder i gammal stil som är billiga (i min budget skulle man kunna säga med finare ord). Och det funkar utmärkt att mixa nya saker med vintage och se helt autentisk ut. Jag är ju inte sån där att jag värderar eller dömmer andra eller mig själv efter vintagekläderna eller märkeskläder för den delen. Däremot kan jag uppskatta när andra har på sig vintage och har fått ihop en grym outfit från topp till tå. Jag vet ju hur mycket jobb som ligger bakom. ;)

    SvaraRadera