fredag 11 juni 2010

Vintage, skillnaden

Jag älskar kläder. Förut sa jag alltid att jag älskar mode, men det gör jag inte, för mode är för mig ett sorts tvång. Jag älskar kläder, för jag vill själv bestämma vad jag har på mig, vad jag väljer, vem jag är. Kläder är ett sätt presentera sig utan att säga ett ord, så det är klart att man måste tänka på vad man tar på sig. Vintage betecknas antingen som kläder som är äldre än 20 år, eller enligt vissa kläder innan 60-talet.

Just vintagekläder fastnade jag för när jag gick i åttan. Paradoxalt nog läste jag i en modetidning att vintage var en ny trend som var jättebra för man kunde hitta designerkläder till bra priser. Det handlade mest om Ebay. Jag kollade lite eftersom tidningen lovat att det var fyndvarning. Det var det inte, inte för mig som inte hade så mycket pengar. Men jag började kolla mer på second hand, det var svårt i början, allt luktade konstigt och såg konstigt ut och vissa saker var slitna. Men jag lärde mig med tiden, det började lite med accessoarer och gick sedan över till enstaka plagg. Jag började lära mig om epoker och inse att 50- och 60-tal var min grej. Men det fanns mycket annat fint i andra epoker och jag började ta inspiration därifrån. Av det jag använder är det 50-50 vintage och nytt, men jag köper helst vintage eller second hand. Jag kollar igenom Tradera några gånger i veckan, eftersom jag inte bor i en stor stad längre köper jag mest på nätet. Sedan kan man ibland hitta guldkorn hos kedjorna de kläder som är inspirerade av vintage och dessa brukar jag slå till på!

Men det som är den riktiga skillnaden mellan vintage/second hand och nytillverkat är kärleken. Det har lagts ner så mycket tid på de gamla plaggen och om man tittar inuti är de mycket välgjorda och man har tänkt när man gjort plaggen, suttit och sytt mycket för hand. Kläderna var tänkta att hålla otroligt länge, modet svängde långsammare och man hade inte råd att köpa kläder hela tiden. Nu är kläderna gjorda för trenderna, som svänger varje vecka. Det är synd tycker jag. Förut när hemmafruarna var vanliga brukade de få hem delvis maskinsydda kläder som de sedan fick fålla för hand. Den som kom på det var smart. Men idag finns inte så mycket hemmafruar kvar och då får man istället köpa det som finns bevarat!

Här är några av mina tips för om man ska handla vintage:

Om man inte känner sig så säker på vintage, men gärna vill prova, börja lite med scarves, smycken och hattar och gå sedan över till plagg och skor.

Kolla alltid igenom plagget så att det inte finns små skavanker som kommer fram när man kommer hem. Blixtlåset, sömmarna, fläckar. Om du hittar något, säg till personalen, ibland kan de ha missat det och sätter ner priset lite.

Lär dig om epokerna, vad som passar dig, vad du gillar och var du kan köpa det. Många gånger kan man hitta massa kul på oväntade ställen.

Var noga med att alltid prova, vad som kan se för stort/litet/konstigt ut på galgen kan vara helt magiskt på. Lite inte heller på storlekarna, de var helt annorlunda förr!

Underskatta aldrig en butik! Vad som ser lite ut på utsidan kan gömma de mest fantastiska saker! Ofta är små loppisar på landet rena guldgruvorna!

Gå på känsla, och om det blir fel gör det ingenting, marknaden för vintage-kläder är stor nu, sälj det bara på tradera om du inte är helt nöjd! Det viktiga är att man provar sig fram, det finns inga rätt och fel!

Rensa ofta! De plagg som du inte använder kanske någon annan skulle ha varje dag. Om man inte känner sig bekväm i plagget kommer det inte användas!

Fynda utomlands, där finns det massa roliga saker som bara väntar på dig! Dessutom kan man hitta massa udda saker som inte går att få tag på i Sverige.

Om du hittar något du gillar som inte passar perfekt kan man ibland sy om lite själv, sy in, lägga upp, lägga till. Eller om man köper plagg som är lite slitna i sömmar eller så kan man fixa till själv och komma billigt undan! Bara inte tyget är väldigt slitet, då kan det bli svårt att fixa till.

Ha bra underkläder, gärna underklänning. Man hade annorlunda underkläder förr, så många klänningar är till för att ha underklänning under. Jag tycker i och för sig att allt sitter bättre med en fin underklänning, även nya kläder.

Sedan gäller det bara att ha tålamod och ta sig tid! Vissa dagar hittar man massa kul, andra dagar inte. Det viktiga är att inte ge upp!

A Bientôt!

5 kommentarer:

  1. Väldigt bra post.
    Kanske borde skriva en uppföljare till denna om hur man letar antika kameror och vad man ska tänka på?

    Trevlig helg!
    http://gholen.se/blag

    SvaraRadera
  2. Mycket bra checklista må jag säga! Det enda jag har problem med är att skilja mig från kläder som jag faktiskt inte använder.

    SvaraRadera
  3. Vilka bra tips du ger.

    Jag gillar det du skrev och håller med -"Förut sa jag alltid att jag älskar mode, men det gör jag inte, för mode är för mig ett sorts tvång. Jag älskar kläder, för jag vill själv bestämma vad jag har på mig, vad jag väljer, vem jag är."

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Gholen: Tack så mycket! Det låter som en fin idé! Trevlig helg till dig med!

    Anna: Tack så mycket! Jag har också problem med det! Det är nog också värt en checklista!

    Catrin: Åh tack så mycket, kul att du gillade det!

    SvaraRadera
  5. ja visst är det härligt att gå runt och leta i secondhandaffärer efter ett riktigt fynd!
    Beyond retro är ju också ett paradis men jag blir så exalterad när jag är där,eftersom allt är så fint, att jag är helt slut efteråt!
    ha en skön helg!

    SvaraRadera