måndag 2 augusti 2010

Gammlia

När ni läser detta är jag på väg hem från Umeå. Vi åker bil, så det tar ett tag. Jag tänkte visa lite bilder från gårdagen istället! Igår åkte familjen till Gammlia. Det är en hembyggdsgård med massa fina museum. Lite som Skansen.


Det mesta är målat i falurödfärg.


Här är den kyrka jag döptes i, Helena Elisabeth, en gammal sjömanskyrka. Lagom liten!

Här är en gammal skola som ligger nära kyrkan. Plancher, bänkar, allt är bevarat och i ganska fint skick. Jag och Beate gillade att vara här och leka skola.


Jag vid en liten stuga.

Vissa djur går fritt här, som dessa hönor och tuppen. Söta!

En fin häst.

En av de gamla husen som visar hur man kunde bo förr. Otroligt fint, tänk att ha ett sånt här som landsställe!

Och så jag utanför huset! Tänk att man levde så nära naturen förr, allt skulle tas tillvara och man fick jobba för allt. Det måste ha varit tufft, även om vi kanske tänker oss att det var ganska romantiskt och mysigt. Jag är imponerad över hur de fick det att bli fint med så enkla medel, målade bårder, gjorde immitationer av sten och trä, gjorde stänkmålningar.

Beate har fotat.
Vad har ni för er idag?


1 kommentar:

  1. Tack, ja jag har nog det!

    Idag har jag varit på inköpsrunda och nu håller jag på att förbereda mig för en väns bröllop, jag ska vara värd!

    SvaraRadera