måndag 10 december 2012

Att Julpynta

Jag är otroligt förtjust i att julpynta, speciellt med gammalt julpynt. 

 I vårt lilla fönster hänger denna vita stjärna. De har jag haft en min barndom så de hänger med fortfarande.

Hjärtat köpte jag på loppis förra året. Försäljaren var noga med att berätta vilken sorts lampa som ska vara i, den ska vara röd, men inte för röd, och den ska vara röd nertill så att det inte lyser rött upp i taket. Om man har en sådan lampa ska hjärtat se ut som en pepparkaka. Tyvärr har det inte gått att hitta en sådan lampa, så en vanlig klar får duga. När jag köpte den hade den en tejpbit där det stod "balkongdörr", troligen har han haft flera såna här som hängt i hela hemmet. Det är ju ett sätt att visa var man bor i ett lägenhetshus med flera fönster. Fint!

 Min julljusstake får följa med, den köpte jag på Tradera när jag bodde i Nässjö. Fint med teak och koppar! De två stora orkidéerna fick vi i bröllopspresent och amaryllisen som inte kommit så långt kommer att bli djupt vinröd.

 Kalle har pyntat med en apelsin full med nejlikor. Det var viktigt tyckte han.

 Stringhyllan har fått en ljusslinga med färgade lampor. Det är himla fint tycker jag! Hörnet har också blivit mer upplyst med en till lampa hittat på loppis för 30:-. På det stora gröna fatet (som också var en bröllopspresent) ligger julkulor vi köpt på lite olika ställen, får visa sen!

I sovrummet hänger saturnus-lampan kvar. Den är en av mina favoriter här hemma. Tyllkjolen har inte bytt plats, men den har sällskap av en lampskärm med tyllkjol, som jag snickrat ihop själv. Vaserna i fönstret är alla loppisfynd.

Det var allt från här hemma!

a Bientôt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar