torsdag 25 november 2010

Mitt Favoritminne

Listan fortsätter med dag 17.

Jag har så många minnen jag gillar, så jag kan inte välja en favorit. Istället får ni tre jag gillar väldigt mycket.


♦ Det var en väldigt kall jul. Vi var i Umeå och jag minns inte hur gammal jag var. Men kanske 3-4. Mormor och morfar bodde i ett väldigt fint grönt radhus. Granen var fin och alla var glada. Jag kommer ihåg att tomten var rolig, för jag visste inte vem det var. Han hade julkulor hängandes i luvan och kom med massa paket. Jag kommer ihåg att jag fick lego. En platta, klossar och små blommor, de var himla fascinerande tyckte jag. Jag kommer ihåg att Beate var jätterädd för tomten och sträckte ut handen långt långt och tyckte paketet snabbt, som om tomten skulle vara farlig. Detta är mitt första julminne, och jag älskar det verkligen.

♦ Det var i trean på grundskolan. Vi skulle ha luciatåg och jag gick i en skola med nästan 1000 elever. Det var folk från alla klasser och lucian gick i nian. Vi sjöng alla julsångerna i flera veckor innan så att alla skulle minnas dom. Sedan var tåget i kyrkan, och det var så kul. Jag kan ibland ångra att jag inte var med fler än de tre gånger jag vart med i luciatåget. Mamma sa efteråt att hon nästan grinade för att det var så fint, hon hade stått längst bak, fast inte föräldrar egentligen fick vara med (tänk alla föräldrar till 1000 elever i en kyrka?)

♦ Det var studenten. Jag hade en fin 50-talsklänning med blå rosor en tyllkjol vi sytt och studentmössan. Dagen började med en champagnefrukost hos en i klassen. Jag drack bara ett halvt glas och åt lite jordgubbar. Vi åkte till skolan med stora björkris på tunnelbanan och alla tittade. Det var en ceremoni med tal och sång men det jag bäst kommer ihåg var stipendieutdelningen när jag fick stipendium för goda studieresultat. Upp på scenen och ta emot kuvertet och skaka hand med rektorn (som jag ibland möter på mitt jobb när han ska köpa färg. Han brukar känna igen mig) Sedan var det utspring och krama föräldrar och släktingar som var där. Hela den dagen är som ett fint minne som jag alltid kommer minnas.

Sedan har jag en hel uppsjö med minnen, eftersom jag kommer ihåg så mycket. Lite som en elefant.

a Bientôt!



1 kommentar:

  1. Vad härligt att ha så många fina minnen! Otroligt att du minns julen när du var 3 år. Själv kommer jag knappt ihåg någonting alls, jag vill gärna minnas saker från min barndom men det jag är minns är verkligen inget roligt så nu har jag slutat försöka. Mitt första vanliga minne är från 12-13 års åldern ungefär.

    SvaraRadera