fredag 20 augusti 2010

Om jag skulle göra kläder.

Ibland brukar jag fundera på hur det skulle se ut om jag skulle starta ett märke och göra kläder. Det skulle troligen inte se ut som något på marknaden.
På vintern skulle det finnas stickade tröjor i olika färger och mönster. Så att man kan ha sina sommarklänningar på vintern också. Färgerna skulle vara pastelliga och vita. Jackorna är fina med smal midja. Klänningarna har hög krage och smal kjol.
På våren skulle klänningarna och kjolarna få mer vidd, fler söta blusar med fina kragar som passar till capribyxorna i gult, vitt eller ljusblått. Fina vårjackor, en cape och en trenchcoat kanske. Scarves, hattar och handskar i hallonrött, vårgrön och gult.
På sommaren skulle klänningarna bli lättare, bomull och blommigt. Shorts och capribyxor. Blusarna finns fortfarande kvar. Färgerna blir starkare och mönstren mer intensiva. Tyllklänningarna är populärast.
På hösten skulle det vara sammet, ull och siden i mörka färger, buteljgrönt, chokladbrunt och midnattsblått. Små kavajer, matchande kjolar och byxor och fina klänningar med vidd i kjolen. Sekreterarstilen är det som inspirerar.

Helhetsintrycket skulle vara kvinnligt, blommigt, missmatchat och färgglatt.

Hur skulle ert märke se ut?



6 kommentarer:

  1. Bilden är väl från 60-talet känner igen dem. Mary Q.

    SvaraRadera
  2. Jag brukar också fundera i såna banor,det där lät snyggt! Vi borde designa kläder ihop,skulle bli fin fint!

    SvaraRadera
  3. Ja det är kul att dagdrömma om! Det borde vi definitivt!

    SvaraRadera
  4. Fin bild & fin framtidsvision:)
    Jag vet hur min design skulle se ut men det är svårt att förklara. Jag beundrar att du kunde beskriva så bra;) Men det skulle nog vara influenser utav 30 - 40 tal & Englands adelmode under samma period. + lite färgglada pastelliga klänningar:) Det är verkligen kul med att designa kläder:D syr ofta hemma!

    SvaraRadera
  5. Jenny: Åh tack så mycket! Funderar på det mycket! Det är också en väldigt fin stil! Ska försöka sy lite, men har ingen symaskin så det blir mest att jag syr för hand!

    SvaraRadera