onsdag 19 maj 2010

Amanda

Jag tänkte att jag skulle presentera mig eftersom jag bloggat i tre månader nu och fått lite nya läsare.


Mitt namn är Amanda Elsa Tove Jörlemo Berntsen. Jag är 21 år och bor i Nässjö med min Kalle. Från början kommer jag från Stockholm, och flyttade hit för att plugga ett program som heter Produktutveckling med möbeldesign, en tvåårig linje vid Jönköpings Högskola. Programmet är förlagt i Nässjö för de bra lokalerna med verkstad m.m. Om två veckor tar jag examen och till hösten ska jag flytta tillbaks till Stockholm med Kalle. Vi ska bo i en trea som jag tror att vi kommer trivas i.


Stora delar av den här bloggen handlar om vintage, både kläder och möbler men också vad jag hittar på om dagarna och vad jag gillar och vad jag tycker. Mitt stora intresse är ju vintage, men jag är även mycket intresserad av böcker, jag läser så fort jag har tid. Just nu läser jag Anne Franks Dagbok och The History of Love av Nicole Krauss. Jag gillar att laga mat, speciellt att prova mig fram till nya saker. Jag gillar att rita och måla, men det skriver jag inte så mycket om. Det kanske jag kommer lägga upp mer av senare, vi får se. Det är också så att jag tror på skönhet. Jag kan se skönhet i allt möjligt och det är viktigt för min vardag. Det hoppas jag kunna visa i bloggen.


Kalle hjälpte mig starta bloggen, så honom kommer ni se en del. Han hjälper mig att ta bilderna eftersom han pluggar till fotograf på Folkhögskolan Viebäck som ligger en lite bit utanför Nässjö. Han tar också examen nu i sommar.


Min favoritfärg: alla färger! Men om jag måste välja en är det nog hallonrött.

Min favoritmusik: Jag gillar mycket svensk musik, men det varierar från dag till dag.

Mest lyssnade låt: Måste vara A Little More For a Little you med the Hives, ca 600 spelningar. På andra plats kommer Be Mine med Robyn, ca 300 spelningar.

Bästa filmen: Just nu är det Marie Antoinette och Du levande. Men imorgon kanske det är Gentlemen Prefer Blondes eller Moulin Rouge.

Ögonfärg: Blå.

Bästa maträtten: Just nu, Sushi.

Finaste plagget: Hmm… Just nu gillar jag min 50-talsklänning i vitt, blått, grönt och lila. Men det varierar från dag till dag.

Favoritmöbeln: Min teakbyrå från tidigt 60-tal. Där har jag alla mina skor.

Favoritglass: Tophat och citroncornetto. Men ingen av dem finns kvar, så Magnum Mandel.

Bästa citatet: Alla de dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet.

Bästa årstiden: Just nu är det nog våren. Men jag gillar även hösten.



Vilka är ni?


12 kommentarer:

  1. vem jag är är inte enkelt att svara på. jag är ina och är just nu väldigt snurrig här i livet. just nu snurrar det lite av kärlek, förra veckan var det mycket sorg. gillar glass med strössel, att skriva dikter och åka snowboard. bla. hmm, kram!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att få en liten närmare presentation. Man är ju nyfiken :)

    Ja vem är jag? Kanske också ska ta och presentera mig snart. :)

    SvaraRadera
  3. Ja, man borde presentera sig en gång i halvåret! Speciellt om bloggen växer!

    SvaraRadera
  4. bra tips med en presentation!
    Intresset för vintage har vi ju gemensamt!
    vad bra du har som har en kille som är fotograf.

    SvaraRadera
  5. Ja ja tyckte de va på tiden!
    Det är ett av skälen till att jag började blogga, för att hitta andra som också gillar vintage!
    Det är verkligen jättebra att få hjälp med fotandet, jag börjar lära mig lite själv nu!

    SvaraRadera
  6. Vad roligt med möbeldesign!

    Jag heter Linda och bor mitt ute i ingenstans. När jag inte spelar teater, fotar eller gosar med mina katter så dagdrömmer jag om London och vackra 50-talsklänningar.
    Ur mina högtalare strömmar allt från Elvis till Håkan Hellström till Yeah Yeah Yeahs.
    En av mina absoluta favoritfilmer är 500 Days of Summer som jag inte vet om jag vågar köpa på dvd för jag är rädd att titta sönder den.

    sv; tack så mycket!

    SvaraRadera
  7. Vad kul att få en lite bättre bild av vem du är!
    JAg kanske borde göra en liknande presentation.

    förresten, jag växte upp utanför Jönköping, i en liten håla ca 1 mil från Nässjö

    SvaraRadera
  8. Ja, det vore kul, jag är lite nyfiken! Kul att du växte upp i närheten här!

    SvaraRadera
  9. Hejj, jag är intresserad av att veta vad du tyckte om utbildningen i Nässjö. Samt om man går där ska msn bo i Nässjö eller Jönköping? Tänkte jag höra bara ifall du kunde berätta lite allmänt bara :)

    Tack på förhand!
    Julia

    SvaraRadera
  10. Julia: Hej, självklart kan jag svara! Jag bodde själv i Nässjö och trivdes bra där, jag tror att de som bodde i Jönköping tyckte det var lite jobbigt att pendla. Om man ska bo i Nässjö kan man lätt få en studentlägenhet som är billigare, där bor de flesta som bor i Nässjö och ska plugga på NLC. Det är mycket svårare och dyrare att hitta lägenhet i Jönköping, jag försökte, men fick nästan direkt i Nässjö.
    Jag trivdes bra på min utbildning, jag tog examen mitt i krisen så jag hittade inget jobb, men jag hörde att många i årskullen efter oss gjorde det. Man går igenom många olika delar så det är en väldigt bred utbildning. Man får även mycket praktik vilket visat sig vara mycket värdefullt för mig. Man kommer vara mycket i verkstan vilket jag tyckte var läskigt i början, men det var ingen som inte klarade det, alla tyckte det var väldigt kul. Om du vill höra ännu mer kan du lämna din e-postadress, så kan jag svara på fler frågor!

    MVH
    Amanda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, vad snällt :) gärna skulle jag vilja höra lite mer :) vad jobbar du med nu efter utbildningen? Vart Nässjö ska man bo vilka är bra områden osv? Det är ju inte stort men ändå. Är det många olika design program man har på datorn vad rekommenderar du för dator? Är det Mac eller funkar vanlig fint? Du kan svara på min mejl Julia.svahn@gmail.com

      Radera
    2. Hej, jag tänkte bara säga att du kan skocka svar till denna mail istället. Julia__svahn@hotmail.com tack på förhand

      Radera