måndag 5 april 2010

New York

I slutet av februari åkte jag, syster och pappa till New York. Min syster Beate hade då planerat hela hösten att åka dit för att se en Tim Burton-utställning på MoMa. Vi kikar!



Jag och pappa på Arlanda.



Så vi tog flyget.

Flygplansmat...

Detta mötte oss från bussen in till stan... Det går inte att beskriva hur stort allting var...

Trafik...

Här är Bryant Park, där bussen stannade. Vi stirrade som få...

Höga skyskrapor... Blå himmel...

Här är hotellrummet. Vi bodde på Park Central Hotel, ett ganska bra hotell, lobbyn var otroligt flashig...

Men det var inte utsikten från rummet...

Första kvällen åt vi på Hard Rock-café. Eftersom tidsskillnaden var ganska stor åt vi middag runt 16.00 amerikansk tid.

Här är maten vi åt! Hamburgare!

Sedan gick vi tillbaka till hotellet och sov.

Men först var ju tvungna att stirra lite... Times Square var mycket större än jag trodde...

För att vakna 7.00 amerikansk tid nästa morgon.

Vi promenerade mycket istället för att åka tunnelbana. Vi ville ju se saker!

Så vi promenerade...

Här är den enda bilden jag tog på hela resan. Resten har Beate tagit. Visst är hon duktig?

Vi kollade lite i skyltfönster, Louis Vuitton...

Efter att ha promenerat ett antal block och sett massa fina byggnader åkte vi upp i Empire Stade Building. Kolla utsikten!

På, 381 meters höjd är allt så litet...

Även New York...

Här är foajén... så vackert med Art Deco!

Sen obligatoriska Starbucks!

Sedan gick vi till MoMa för att se utställningen vi åkte hit för att se.

Jag kan tyvärr inte visa några bilder från utställningen eftersom det var foto-förbud. Men jag kan lugnt säga att det var en av de bästa utställningar jag sett! Det fanns vackra illustrationer, dräkter från några av hans filmer (Edward Scissorhands exempelvis!) kortfilmer man inte sett förr och massa annat fint! När jag ser hans filmer nu ser jag dem på ett annat sätt än förr!

Vi shoppade en hel del fint i museeshoppen!

På kvällen åt vi på AppleBees eftersom det inte finns i Sverige längre. Allt var friterat!

Nästa dag åkte vi tunnelbana. Här är pappa.

Perrongen.

Vi åkte till Little-Italy och China-town, men det var inte så kul som vi trott, regnigt och ganska grått... Efter lite promenad hittade vi en marknad, där jag köpte lite smycken och en plånbok. Beate shoppade också en del så hon hann inte fota...

Vi hittade till slut till Soho och de lite roligare delarna av stan. Jag följde Niotillfems råd om att kolla 9:e och 7:e gatan mellan första och andra avenyn, där fanns massa fina vintage-butiker. Här köpte jag min examensklänning, jag ska visa bild sen. Annars tror jag att Brooklyn är bra, men vi hann inte åka dit...

Sista dagen åt vi frukost på Café Metro, som vi gjort varje dag sen vi kom hit. Första dagen åt jag belgiska våfflor med bacon och ägg, nästa dag år jag laxmacka med fruktsallad och juice, sista dagen samma som första. Jag kommer sakna frukostarna! Man svälter aldrig i New York!

Sista dagen promenerade vi genom Central Park. Inte så fint väder dock...

Men titta vad fin!

En ekorre! Nästan dubbelt så stor som den svenska motsvarigheten!

Jag och pappa!

Vi gick till Guggenheim Museum. Vi hann tyvärr inte kolla på några utställningar utan kollade bara i shoppen. Men nästa gång så...

Sista restaurangbesöket blev AppleBees igen!

På denna bild ser ni mig när det är mörkt ute, men skenet av Times Square är så starkt att det ser ut som dag. Det ni.

Sedan åkte vi hem till Stockholm igen. Vi blev uppgraderade så vi fick en trevlig hemresa med bra mat och bra säten.

Detta var nog en av de resor man kommer komma ihåg länge, man kände igen sig överallt, eftersom många ställen varit med i filmer. Nästa gång ska Kalle och mamma med och vi ska gå på musikaler och vara där längre. För New York borde upplevas under i alla fall en vecka.

A Bientôt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar