torsdag 25 mars 2010

Copenhagen

När jag fyllde 21 åkte jag och Kalle till Köpenhamn över en långhelg. Jag tänkte tipsa lite om bra ställen och sånt vi hittade på!


Öresundsbron. Jag hade aldrig åkt över den, så för mig var det jättekul. För Kalle, inte lika eftersom han åkt över den ett dussin gånger.


Vi åkte tåg dit, eftersom vi köpte biljetter så långt i förväg blev biljetterna inte så dyra, 600 kronor tur och retur för två personer med X2000.
Vi bodde på Mariott, eftersom det var rea på hotellrum i januari. Vansinnigt fint hotell.

Köpenhamn är så fint på kvällen.



Jag köpte jellybeans, min favoritsmak alla kategorier blev vattenmelon.

Vi var på secondhandjakt. Jag hittade tyvärr inte så mycket, men butikerna är otroligt inspirerande. Danskar har alltid väldigt fina kläder, så det är nästan lite risk att känna sig luffig. Bilden är från ett ställe som heter Fisk, de säljer second hand och har ett trevligt ekologiskt fik. Ligger på Skt Peters Straede 1. Öppet måndag till fredag 10-18, lördag 11-15.

Sedan var vi till min absoluta favoritaffär i Köpenhamn, Decor! Förra resan hit köpte jag en kjol från Yves Saint Laurent, 60-tal, för ungefär 400 svenska kronor samt en sammetsjacka med guldbrodyr, också 400 kronor. Decor ligger på Römersgade 9.

Sedan hittade vi ett sushiställe första kvällen som vi gick till varje dag efteråt, både lunch och middag. Jag har aldrig ätit så god sushi, mina favoriter var spicy tuna. Det heter Haiku Sushi och ligger på Nytorv 19, bredvid ströget. När vi var där fanns det bra specialerbjudanden.

Kolla bara vad fin sushin var! Lokalen var dessutom otroligt fin och i bottenvåningen fanns en karaokebar, jättefint!

Tivoli-skylten! När tivoli är öppet måste man gå dit, även om man inte vill åka karuseller, för parken är helt otrolig, om jag kunde skulle jag flytta in där!

Illum är obligatoriskt! Vi kollade på designprylar och köpte födelsedagspresent åt Kalles pappa.

Sedan åkte vi till Louisiana, ett museum med modern konst. Deras shop är otroligt fin. Men dyr. man tar bara pendeltåget ut dit och promenerar en bit. Då kan man se fin arkitektur.


Själva museet är inspirerande i sin arkitektur och sina utställningar. Det ligger precis vid havet, så man kan få mycket fina bilder.

Sedan åkte vi tillbaka in till Köpenhamn och åt middag. När vi var här var det dessutom snöstorm. Det blev mycket promenader och mycket fika. Men en sak som kan vara bra är att inte vara alltförmycket på ströget eftersom det kan vara lite av en turistfälla. Det finns även mycket fina museum, Rosenborg är ett slott med massa fint, där var vi förra gången vi åkte till Köpenhamn en sommar för snart 2 år sedan. Inom kort kommer jag lägga upp fler bilder från den resan! Då var vi borta lite längre.




Bilderna har Kalle tagit!


A Bientôt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar