fredag 17 augusti 2012

Norge 1 2 3 4

 Nu är vi hemma igen från Norge, fullt med bilder och annat kul.

 Första dagen kom vi till Oslo på eftermiddagen men tog inte upp kameran en enda gång, så vi börjar på dag 2! Jag hade min bästa klänning och bästa sandaler.


 Nationalteatret var stationen vi åkte till. De är duktiga på statyer i Oslo, och blomster!

 Finaste skylten. Kan tänka mig att det är motsvarigheten till Stockholms Stomatol-skylt.

 Fin arkitektur.

 Vi gick in i domkyrkan. Fint tak.

 Sedan promenerade vi bort till Operaen, som är ett nybyggt operahus i Oslo. Bland det finare jag sett i arkitekturväg.

 Ek, vit marmor och glas. Det märks när man lagt mycket pengar på materialen!

 Kalle fick fotas mot en vägg. Solglasögon här är ett måste, eftersom det är så vit marmor och när solen ligger på bränns ögonen ut om man inte har solglasögon! (känns det som i alla fall)

 Vi gick upp på taket och fick se massa fina skyskrapor som byggdes. Gillar det vita med trekantiga fönster! Måste bli spännande ljus inomhus!

 Sedan fladdrade vi iväg på en second-handrunda. Fretex var bra, men jag köpte inget där.

 Hus som liknade ett slott.

 En annan vintagebutik där jag faktiskt köpte en klänning.

 Klotter.

 Mer klotter.

 Freja hade målat en hel vägg. Gillar såna här väggmålningar när man får en husvägg över.

 Dagen därpå åkte vill till hamnen och åt glass.

 Rådhuset i Norge är bland det finaste jag vet!

 Vi promenerade sedan till Akers hus.

 Jag hade tygkasse och klänning i högsta hugg.

Klänningen är från Indiska och tygkassen Lomography i Paris.

 Utsikten var fantastisk!

 Man kunde se upp till Holmenkollen!

 Jag var glad.

 Vi gick sedan in i borgen.

 Där det sista rummet var det mest fantastiska. Röda tapeter och ett vackert fönster.

 Spännande med gamla hus.

 Utsikten var väldigt fin, jag kan förstå att man anlade borgen här, där man kunde se allt.

 Ljuset var så fint denna dag, hoppas det syns i bilderna!

 Kalle var också med, men får ju sällan vara med bild, det är ju nästan alltid han som står bakom kameran!

 Han gillade också utsikten och sina nya solglasögon!

 En bakgård av Akershus.

 Vi promenerade lite mer i stan och såg den här fina skylten.

 Och en man med dragspel.

 Vi började promenerade lite på måfå och precis när vi började såg vi denna karta på en husvägg, detta är bra informationsdesign!

 Som sagt, ljuset!

 Sedan promenerade vi till Munch-museet, men eftersom vi tagit fel på tiden skulle de precis stänga. Så kan det vara ibland!

Sedan tog vi t-banan hem igen. Dagen därpå tog vi inte heller upp kameran, vi hängde mest i huset vi fick låna av Kalles snälla släktingar medan de var på semester. Vi städade, och tog tåget hem och hoppas på fler resor hit!


a Bientôt!





1 kommentar: