måndag 12 mars 2012

Paris dag 2

Så blev det andra dagen i Paris. Vi skulle gå och kolla runt lite på stan, så vi begav oss iväg efter en frukost på en parkbänk och en cigarett (för Beate). 

 Jag med mitt rufsiga hår.

 Vi gick längs Seine.

 Kollade i tidningskiosker.

 Såg vackra grindar.

 Ock gick till Notre Dame.

 Beate var pepp som vanligt.

 Fantastiskt fint!

 Det stora rosettfönstret. Färgat glas är något av det finaste som finns! Vi läser en ljuskurs nu och vi pratade om rosettfönster som detta, som genom att alla färger blandas så blir ljuset som silas in vitt, och inte i olika färger i vissa väder. Sånt tycker jag är häftigt.

 En så himla vacker kyrka!

 En trämodell av Notre Dame.

 En butik med serietidningar och sånt. Kolla Tintin-bysten.

 Fina fina Paris.

 Läsa kartan lite så att man hittar.

 Lunchen åt vi på Breakfast in America. Inte så franskt kanske, men väldigt gott! Man fick köa för att få sätta sig, en riktigt populär restaurang med bra mat och riktigt överkomliga priser!

 Här var utsikten så fin!

 Jag och Beate!

 Trots att vädret var lite mulet var det behaglig temperatur och lätt att fota.

 Söt butik!

 Vackra halsband.

 Glida omkring lite i gränder i Paris.

 Karuseller! Hade velat ta med en sån här hem!

 Finaste souveniren.

 Blomster igen.

 Ännu en söt butik där de bjöd på söta kakor med choklad i.

 Jag vid ett skyltfönster.

 En riktig retro-butik med snygga saker. Vad sägs om en lampa formad som Empire State Building?

 Paris är så vackert.

 Vi gled omkring lite i vintagebutiker.

 Såg en fin liten panda.

 Tyvärr köpte vi inget här, även om det fanns mycket fint.

 Promenera lite till. Här kände jag igen mig, jag och Kalle hade ju varit där mindre än ett år innan.

 Vi gick på free 'p' star.

 Jag köpte inget men Beate köpte en ryggsäck i läder.

 Det fanns lite fint, men det var lite rörigt.

 Vi var inne på Lomo.

 Jag köpte en present till Kalle, en anteckningsbok full med kameror på. Hade velat köpa en kamera, men det hade jag inte råd med.

 Vi fikade stående.

 Och gick vidare längs Seine.

 Jag och Beate köpte varsitt Eiffeltorn och Beate köpte tre stora fina vykort.

 Jag var nöjd med dagen.

 Vi promenerade bort till Louvren.

 Så himla fint!

 Beate funderar på om hon ville gå in. Hon kom fram till att inte hade lust.

 Absolut finaste tunnelbanenedgången! Varför kan det inte se ut såhär i Sverige?

 Bakverk!

 Beate blev sugen på en i choklad och jag på den gröna, men vi hade ju redan fikat!

 Dessa blommor inspirerade mig, kanske något till bröllopet?

 Marsipan!

 Här är den där butiken som är med i barnfilmen råttatouille. Jag hade aldrig kunnat tro att den fanns på riktigt, läskigt! De hade till och med en bild i fönstret att de varit med i filmen.


 Paris!

 Vi åkte tillbaka till hotellet för att vila innan middagen.

 Vi köpte med oss minicolor att dricka. Att inte denna storlek finns i Sverige, perfekt ju!

 På vägen till restaurangen såg jag lite afrikanska tyger jag blev förtjust i. Tänk att göra vackra 50-talsliknande klänningar med dessa tyger!

 Sedan gick vi på restaurangen.

 Vi åt complé, så man fick välja förrätt, huvudrätt och efterrätt till ett fast pris. Smidigt! Till det fick man en kir.

 Beate tog entrecôte med pommes.

 Jag tog skaldjurspasta.

 Och till efterrätt creme brulée såklart!

 Efter att pratat om förhållanden, framtiden och skolan gick vi mot hotellet igen. Vaker utsikt över ett kvällsParis.

 Eiffeltornet med sin strålkastare.

 Långa trappor överallt.

 Sacre Coeur igen. Här hängde vi mycket under vår resa.

 Också till hotellet igen, för lördagen skulle blir spännande!

a Bientôt!




3 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska små karuseller! De hade jag inte kunnat låta bli att köpa. (Jag är väldigt förälskad i karuseller och små ting som snurrar)

    SvaraRadera
  2. ÅÅÅÅÅH vad fint ni verkar haft det!!! Älskade Paris alltså!!!
    och du, självklart ska vi ses i stockholm framöver :D Jag ska snart göra praktik där i tre veckor :)

    SvaraRadera
  3. Åh Paris. Min älsklingsstad, funderar på att ta min blivande man dit på bröllopsresa. Nu blev jag himla inspirerad. Etsy är ju bra på alla sätt och vis eftersom man slipper hjärtklappningen av att behöva buda på grejer. Vissa saker jag har köpt har varit jättekonstiga (en sjuk bröllopsklänning som jag trodde skulle vara fin). Men typ papperssugrör blev jättebilligt därifrån. Den här klänningen var ganska billig med svenska priser men dock fick jag betala tull på den vilket gjorde den dyr. Olika varje gång helt enkelt. Men ändå så himla bra. Lycka till!

    SvaraRadera