torsdag 14 juli 2011

Paris dag 10 och 11

Dag 10 bestod av massa spännande saker. Men vi gjorde misstaget att inte ta med oss digitalkameran. Vi hade alltså endast två analoga kameror med oss. Den ena visade sig att den gått sönder så på 20 bilder fick vi ut 2 och den andra (Holgan) hade en liten liten felinställning som visade sig vara fatal. För alla bilder blev helt brusiga. Jag kan inte beskriva Kalles besvikelse. Inte min egen heller för den delen. De gör ont i själen. Det var alltså denna dag vi var på en kyrkogård, kollade på Eiffeltornet från Trocadero och Louvren. Så av detta drog vi två lärdomar, lita aldrig på analoga kameror och ta alltid med den digitala. Och vi pratar aldrig om detta förrän om tio år då vi kan skratta åt det. Amen.

Men dag 11 gjorde vi massa roligt. Vi började i alla fall vår vandring runt om i staden. Detta var dagen för vintageshopping och ett och annat museum.

Vi hittade Frip 'n' Star. De hade fantastiskt skyltfönster, men inga fina kläder alls. Allt låg bara på golvet och alla ställ var tomma. Helkonstigt.

Denna dag blev det lite färre bilder eftersom vi började tröttna ganska mycket på att fota precis allt vi såg. Här är i alla fall terassen på Centre Pompidou.

Utsikten var helt fantastisk.

Vi fikade och hade fin utsikt inne i byggnaden. Man fick tyvärr inte fota utställningarna... Denna låda var spännande, man kunde fota sig nere i lådan och så skrevs det ut en bild som var A2. Man fick även ett litet kastmärke på köpet. (På bilden) Så ibland spottade den ut bilder och dessa lades sedan upp på någon hemsida som något konstprojekt. Himla fint! Vi fotade oss inte, kön ringlade lång en trappa ner.

Vi slog oss ner för att se fasaden som är helt otrolig. Ett tips också: om man är student och under 25 år och är från ett europeiskt land går man in gratis på nästan alla museum, även Versailles. Vilket är himla bra.

Oui.

Så här satt vi och såhär såg jag ut för dagen, en somrig klänning från Lindex.

Vi kollade på våra ringar, det är ju ändå vår förlovningsresa.

Och tog oss vidare. Vårt mål var Hard Rock café. Det tog inga bilder där heller, vi var mest lite tagna av ögonblicket, det var ju den sista middagen i Paris.

Efter maten promenerade vi runt lite och hittade denna fina galleria som jag varit i en gång när jag var i Paris för många år sedan.

Där finns detta hotell, där ska vi bo nästa gång sa vi.

Och så såg vi en butik med massa små miniatyrer, till dockskåp kanske. Himla fint!

Och dag 12 bestod av att ta sig till flygplatsen och åka hem. Den här resan har nog varit en av de bästa jag varit på, och fler ska det bli! Jag har redan börjat fundera på nästa! Här är lista som sammanfattar min upplevelse av resan! Ska se sen om Kalle vill göra en likadan!

Största överraskningen: Berlin! Jag vet inte vad jag trodde innan men jag vet vad jag tänker nu. Min favoritstad! Bacharach var näst största överraskningen.

Största besvikelsen: Att kamerorna pajade.

Bästa maten: Dönerkebab!

Sämsta maten: Burger King. (inte för att det var äckligt, men vi hittade inget annat och vi höll på att avlida av hunger och ville egentligen ha dönerkebab.)

Bästa frukosten: Croissant i Paris! Alla gånger!

Bästa köpet: Luftballongen från en butik vid checkpoint Charlie som nu hänger i köksfönstret. Bilder kommer såklart snart.

Bästa museet: Versailles.

Bästa fikat: Macarong i Paris.

Bästa Hard Rock Café: Paris. Störst och bäst.

Bästa kyrkan: Denna såklart!

Bästa Djuret: Lejonet.

Bästa Hotellet: Det i Bacharach, vem vill inte ha detta som utsikt från rummet?

Bästa Utsikt: Denna i från borgen i Bacharach!