måndag 4 april 2011

Miljö in my Heart

Efter att ha skrivit om mitt schampoo jag använder började jag fundera över mer miljövänliga saker vi gör här hemma. Här är listan!

♦ Vi sopsorterar noggrant. Snart får vi kompost här i huset, och då kan vi sortera ännu mer!

♦ Jag har ändrat mina köpvanor en del, jag köper hellre ett bra plagg än en massa halvbra och handlar mycket vintage.

♦ Vi köper ekologisk mat så mycket vi kan, men med en snål budget är det tyvärr inte alltid möjligt. Vi lagar även den mesta av maten från grunden.
♦ Vi har ingen bil och jag reser mycket med tåg. Om jag kan cyklar jag.

♦ I sommar ska vi försöka odla kryddor på balkongen, det ska bli spännande!

Jag tror att det viktigaste med miljön är att vara medveten och att tänka på att man kan göra skillnad! Det är vårt ansvar nu att jorden ska bli en bra (bättre) plats i framtiden och då ligger miljö mig varmt om hjärtat.

Har ni några bra miljötips?


4 kommentarer:

  1. Jättebra att ni tänker på miljön.
    Vi promenerar eller cyklar så mycket vi bara kan, källsorterar allt, är noga med att stänga av den elektronik som inte används, släcka lampor i rum vi inte är i, köper ekologiskt och närproducerat i den mån det går, slänger inte saker i onödan, köper secondhand/vintage, tvättar i lägre temperatur osv.

    SvaraRadera
  2. Vi gör ungefär som er! Vi cyklar alltid och åker tåg om vi ska till en annan stad. Källsorterar. Duschar inte varje dag och stänger av vattnet när jag borstar tänderna. Fyller tvättmaskinen full. Försöker köpa ekologiskt så gått det går med tanke på studentplånboken, men vi lagar typ alltid maten från grunden. Dessutom försöker jag planera mina klädköp och inte köpa en massa onödigt, slänger aldrig kläder utan ger bort eller skänker dem istället.

    Alla kan ju alltid göra något för miljön! :)

    SvaraRadera
  3. Vi gör ungefär samma som er! har själv funderat över en sådan här lista. Bra att utbyta vettigheter med varandra :)

    SvaraRadera
  4. Bra! Jag är noga med kemikalier, köper tvättmedel och diskmedel från Grumme som är helt ofarligt för miljön, och köper också ett schampoo som heter Naturelle (tror jag) som är märkt med Naturskyddsföreningens falk. Det är den allra hårdaste miljömärkningen, det gillar jag. :) Använder såpa till all rengöring. Det känns så obehagligt med schampoo/tvättmedel/rengöringsmedel som bara spolas ut i naturen och gör skada. Det fanns en handtvål på vår mataffär innan som hade falk-märkning också, men den har de tagit ur sortimentet och har nu den tvålen du skrev om i ett tidigare inlägg. Jag är inte helt nöjd med den (eftersom den inte har falk så blir jag lite skeptisk) men den är ju bättre än inget. Så, det var lite tips från en miljtaliban.

    SvaraRadera