tisdag 25 januari 2011

Hemma hos oss del två

I det förra inlägget hade jag visst skrivit att det var en del två. När jag gjorde förra inlägget trodde jag att det skulle bli jättelångt så jag försökte korta ner det, men tog ändå med allt. Så här kommer del två.

I vardagsrummet har vi två fåtöljer. Det här är nog ett av mina bästa fynd ever. De kommer från JOC (Småland) och är i teak. 150 kronor styck på Erikshjälpen. Jag har tre stycken.

Ros? Klänning? Nä, kudde!

Den gröna soffan. Jag älskar den, för den väger typ ett ton men är skön att sitta i. Modellen är lite 40-tal, men tyget är knallgrönt och ser nästa oanvänt ut. Soffan kanske ser lite lustig ut här i hörnet, men jag älskar den så den får stanna.

Ljuslyktor från olika ställen i orange, grönt, rött och brunt.

Lite grejer på stringhyllan i sovrummet. Gubbarna är ebenholts och är köpta i Sydafrika. Änglarna är mammas gamla och de andra smågrejerna är lite varstans ifrån. Mestadels loppis.

Fåglar i hyllan. Fågeln längst bak är lite konstig, den är i porslin och har vitsippor i plast runt. Vem skulle få för sig att tillverka en sån egentligen?

Min byrå i teak med smycken.

Jag är himla nöjd med det här hörnet, tyllgardinen, den röda lampan (som bara är röd när den är tänd) och all teak.

I vardagsrummet hänger denna tavla över TV:n. Den är söt tycker jag. Man kan även glimta köket. Det gillar jag med den här lägenheten, man kan så många rum från varje rum. Vardagsrummet är centrum, och från sovrummet kan man se in i lilla hallen, vardagsrummet, lite av köket och lite av arbetsrummet. Den känns större än den egentligen är.

Köket, som gör sig mycket bra i bild. Jag tror det har med ljuset att göra.

En detalj i hallen, Köpenhamn på ett vykort.

En annan detalj, Breakfast at Tiffanys. Pappa köpte den till mig eftersom han trodde att jag skulle gilla den. Det gjorde jag och den kommer hänga med länge.

Jag avslutar med vår Smålandskarta i sovrummet.

a Bientôt!


7 kommentarer:

  1. Hur stor lägenhet har ni? Den ser enorm ut med alla soffor och fåtöljer!

    SvaraRadera
  2. Lisa: Åh tack så mycket!

    Angeliqa: Lägenheten är 75 kvadratmeter!

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart hem du har! Älskar den gröna soffan! :)

    SvaraRadera
  4. Vad glad jag blev att det kom en del 2 i alla fall :) Älskar köket, det är så fint, och likaså den gröna soffan. Skulle gärna ha en likadan!

    SvaraRadera
  5. Jag håller med föregående talare -åh, den gröna soffan... och jag saknar så mitt förra 50-talskök när jag ser ert fina. Särskilt med de ljusblå luckorna och rutigt köksgolv, underbart!

    SvaraRadera
  6. va fint och personligt ni har det!
    helmysigt kök och den gröna soffan var hur fin som helst.
    försöker att övertala min sambo att göra affär på en grå likadan jag sett i min stad, får se hur det går...

    SvaraRadera