söndag 9 januari 2011

Hatthyllan från Husqvarna

Igår var jag och Kalle på Myrorna, både i Sundbyberg och den nyöppnade i Jakobsberg. Förutom tre LP-skivor med klassisk musik köpte vi (jag, Kalle var lite skeptisk) även en hatthylla.

Den är i furu, målad med någon tjock beige färg. Den är ganska sliten och smutsig, men formen är det inget fel på. Den ska få en fin makeover, ny färg och förhoppningsvis något nytt längst ut i högra kanten, där en pinne saknas. Den hatthylla vi har nu (från IKEA) är tyvärr helt omöjlig, krokarna är korta och det går inte hänga upp jackor ordentligt. därför blev jag väldigt glad över denna. Jag gissar att det är 60-tal, eftersom den är så lekfull i formen. För 100 kronor kändes den absolut som ett fynd!

Den är gjord av Stig Höglunds Träsvarveri i Huskvarna enligt denna stämpel, och efter en snabb googling visar det sig att företaget startades 1968, så 60-tal kanske är rätt, men det kan också vara tidigt 70-tal. Kul med stämplar, blev så glad att den inte var övermålad! Någon som vet något mer om företaget eller kanske hatthyllan?

a Bientôt!




4 kommentarer:

  1. Vad tyckte ni om Myrorna i Jakan?

    SvaraRadera
  2. Gila: Det var en helt enorm affär, det var kul, och jag såg lite snygga grejer, men det var bara denna som fick följa med hem... Jag tror också att det kan vara svårt att fynda där, eftersom det ligger mitt i gallerian, så grejerna går nog snabbt åt. Men det kanske är en bra grej? Att det byts ut fort...

    SvaraRadera
  3. Den ser fin ut!
    Den vi har är helt opraktisk, så när vi har flyttat ska vi ha en som är både snygg och bra!

    SvaraRadera
  4. Jag är likadan - stämplar betyder googeljakt! Jag vet tyvärr inget om din hatthylla mer än att det var kalasfin.

    Och visst. Elsa vet hur man leker med håret!

    SvaraRadera