söndag 11 april 2010

Copenhagen 2

Här är bilder från första gången jag och Kalle var i Köpenhamn. Vi skulle egentligen till Paris, men planet var överbokat, så vi åkte till Köpenhamn istället. Det var första gången för mig, typ trettioelfte för honom, så jag hade nog roligast. Det var sommaren 2008, precis efter studenten. Vi kikar!


Sitta i fönstret och kolla på staden. Vi bodde på Dan hostel, ett lite finare vandrarhem, och jag kan verkligen rekommendera det, bra frukost, fina rum, bra service och nära till city. Sen hade vi utsikt in mot stan vilket också var trevligt!

Fint hus!

Lite vilse...

Vi var i en fin park, på väg mot all vintage! Decor är utan tvekan den bästa butiken, och den enda jag säga med säkerhet att den finns kvar. Här köpte jag en YSL-kjol i New Look stil och en liten jacka i sammet och guldbrodyr. Och priserna var överkomliga!

Fina blommor i gatan!

Vi hamnade ofta på Ströget.

Vi åt några frukostar på Svarta Diamanten, deras stadsbibliotek. Ligger precis bredvid Dan hostel.

Ute på promenad...

Hittade fina blommor...

Nyhavn, jättefint verkligen! Köpenhamn är nog bäst på sommaren!

Det här är den enda bilden jag tog, och den fick vara på Kalle. Annars är det han som tagit alla bilder.

Åh sommar!

Vi hittade ett lite undangömt ställe med fina smycken och handgjorda saker!

Fin innergård!

Här är jag VS världens längsta man. Vi gick in på Guiness World Record museum. Inte så bra, det var jättedyrt och jag lärde mig att det danska kungahuset är världens äldsta. Och att världens längsta man är längre än mig, men det visste jag kanske redan... Så nu slipper ni gå in där! Den långa mannen står ju ändå utanför så honom kan man hälsa på!
Sedan gick vi på Tivoli!

Vi åkte allt! Eller jag åkte allt, Kalle tål inte saker som snurrar... Han gillade bergochdalbanorna dock!

Fint! Parken på tivoli är verkligen helt fantastisk!

Fint!

Vi matade fiskar med mat man kunde köpa i tuggummiautomatliknande saker.

Jag i kläder jag knappt minns att jag hade.

Världens finaste miljöer!

Den åkte jag utan Kalle, jätteläskig! Som en släng-gunga och fritt fall samtidigt. Fast den faller inte, den åker sakta upp och sen ner...

Fint!


Fint!

Åh, kan inte allt se ut som här!

Fint!

Åh fint!

Fasad!

Som en liten China-town. Jättefint!

Jättefint!


Vi åkte tåg till Louisiana. Det kan jag också rekommendera!

Tågstationen i Köpenhamn är verkligen jättefin jämfört med Stockholms! Fråga mig inte vad jag gör med klänningen...

När vi kom tillbaka från Louisiana hade vi inget att göra.

Så vi gick till Rosenborg! Lite som skokloster-slott, fast de hade en fin utställning med alla Danska kronjuveler. Jättefint!

Vi kollade på solnedgångar...

...från vårt fönster...

Och sedan var det hejdå Danmark! Ses snart igen!


2 kommentarer:

  1. vilken fin resa. jag gillar köpenhamn massor men har aldrig tagit mig in på tivolit.

    SvaraRadera
  2. Det var det verkligen, en av mina bästa resor!
    Nä, man tänker inte alltid på att det ligger där, det är så inhägnat!

    SvaraRadera