söndag 14 mars 2010

Biljon-Konsumtion

En klok bekant till min familj sa en gång att man ska hålla koll på begär och behov. Ett begär går aldrig att tillfredsställa. Ett behov däremot finns kanske inte så ofta som vi tror.

Jag brukar försöka tänka på detta när jag handlar kläder och andra saker, behöver jag denna, är det ett behov eller ett begär?

Det är klart att man ibland låter begäret ta över, men att tänka på detta sätt har fått mig att ändra mig i många köp som hade varit mer begär än behov.

Att hela tiden handla för att man har ett begär är varken bra för oss själva eller för jorden. Dessa mängder vi handlar, får det oss att må bättre? Troligen inte eftersom man hela tiden vill ha mer. Antagligen mår man sämre av det, ett hålrum som aldrig kan fyllas igen. Sedan för jorden och miljön är detta fatalt, dessa enorma mängder vatten som krävs för att göra en t-shirt, i länder där man behöver vatten till annat, det är inte rättvist.

Därför handlar jag oftast second hand och vintage, för att det kanske gör en liten skillnad ändå.

Hur gör ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar